Gepubliceerd in:
13 aug. 2018
Na een intensieve voorbereiding met het ministerie, Rijkswaterstaat en Be-Mobile in het kader van Talking Traffic, is de informatie van matrixborden nu landelijk beschikbaar voor de gebruikers van de app van Flitsmeister. Dit biedt een oplossing voor twee problemen.
Gevaren op de weg
(Dynamische) rode kruizen en maximumsnelheden boven de weg informeren automobilisten en zij horen hun rijgedrag aan te passen aan de situatie ter plekke op dat moment. Beginnende files worden vermeden en wegwerkers kunnen veilig te werk gaan. De rode kruizen boven de rijstroken worden echter tot wel 250.000 keer per jaar genegeerd door automobilisten; dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Daarnaast worden de snelheden boven de weg ervaren als adviessnelheden terwijl het toch echt wettelijke maximumsnelheden zijn. En die maximumsnelheden zijn er juist ook vanwege de veiligheid.
Onduidelijkheid bij spitsstroken
Een spitsstrook wordt geopend wanneer het te druk is op de weg. Als automobilisten hier vroegtijdig op reageren, ontstaan er minder files. Veel weggebruikers blijven echter op de standaard rijstroken rijden als de spitsstrook open staat, bijvoorbeeld omdat zij niet over de doorgetrokken streep durven te rijden. Anderen snappen wel wat de bedoeling is, maar zien het nut niet in van het gebruiken van de spitsstrook waardoor de weg alsnog niet goed benut wordt of handelen niet naar de aangeven maximumsnelheid.
Onderzoek onder 1000+ automobilisten
Ondanks dat rode kruizen vaak genegeerd worden, geeft 83% in een onderzoek aan dat rode kruizen duidelijk zijn. 12,5% weet niet hoe hard je mag rijden als een spitsstrook open/dicht is en daarbij ergert 24% zich aan anderen die de verkeerde snelheid hanteren. Ook is het voor 10,8% niet duidelijk dat snelheden op matrixborden gelden als maximumsnelheid.
Informatie van matrixborden in Flitsmeister
Flitsmeister heeft de oplossing hiervoor. Gebruikers van de app worden ruim van tevoren gewaarschuwd met meldingen van afgesloten rijstroken met een gesproken waarschuwing. Het is voor de gebruiker hoorbaar en zichtbaar of het gaat om de linker- of rechterrijstrook. Ook worden zij geïnformeerd met juiste maximumsnelheden in relatie tot een afgesloten of geopende spitsstrook. Door dit vroegtijdig te tonen, worden zij geattendeerd op hun rijgedrag wat uiteindelijk als hoofddoel zorgt voor hun eigen verkeersveiligheid, veiligheid van anderen en doorstroming in het verkeer.
Uiteindelijk zal dit zorgen voor wegwerkers die veiliger hun werk kunnen doen, vermindering van files omdat gebruikers reageren op de real-time informatie van de app en natuurlijk de verkeersveiligheid in het algemeen.
Quotes
Het is enorm tof dat we ertoe in staat zijn om een koppeling te maken met alle matrixborden boven de weg. Het was een flinke uitdaging, maar we zijn erin geslaagd. Deze uitbreidingen in onze app gaan ervoor zorgen dat onze gebruikers nog beter kunnen anticiperen op hetgeen wat hen te wachten staat. Daarnaast gaan we ook meer duidelijkheid geven over de sterke wisselingen aan maximumsnelheden die we in Nederland hebben. Alles bij elkaar is dit wederom een stap richting een extra stuk veiligheid tijdens de rit.
Jorn de Vries — Flitsmeister
In de afgelopen maanden is door Rijkswaterstaat systematisch gewerkt om de datalevering vanuit de verkeersmanagementsystemen op een goed niveau van kwaliteit en stabiliteit te brengen. Dat is inmiddels gelukt en daarmee kunnen private partijen op een betrouwbare manier informatie leveren via de navigatiediensten waar miljoenen weggebruikers dagelijks gebruik van maken. Uiteindelijk is het ons doel om zoveel mogelijk automobilisten te informeren en streven we ernaar om dit samen met de markt te realiseren. De verkeersveiligheid voor zowel weggebruikers als de weginspecteurs en wegwerkers is er sterk bij gebaat.
Folkert Bloembergen — Rijkswaterstaat